Rozhovor s Klárou Rybenskou

Vaše gymnázium se přidalo v letošním roce k projektu Akademie programování. V čem vidíte jeho největší přidanou hodnotu?

Největší hodnotou je, že to naše žáky jednoduše baví. Akademie programování umí oslovit každého žáka od nejmladších po nejstarší, má co nabídnout každé věkové kategorii a hlavně i dívkám, které často programování bojkotují, protože si myslí, že to je již od pohledu něco složitého. A mezi námi, i učitelé se něco přiučí! 🙂

Jakých dalších projektů v oblasti moderních technologií se účastníte a s jakými výsledky?

Každý rok se účastníme Office Areny. Zatím (bohužel) se nám podařilo umístit v krajském kole vždy na druhém místě, které nepostupovalo, tak to zkoušíme a doufáme, že se probojujeme dál. Také máme již tři roky po sobě úspěch v rámci Microsoft stáže – již tři dívky se na stáž do Microsoftu dostaly, jedna z nich dokonce i aktivně spolupracuje s Czechitas.

Zajímají se podle vás dnešní děti o moderní technologie dostatečně? Říká se, že dnešní generace dětí se narodila s mobilem v ruce, ale nejde spíše o jednostranný konzumní zájem?

Podle mě jde o jednostranný konzumní zájem bohužel u většiny dnešních dětí. Vidím to na svých žácích, kteří na první pohled umí spoustu věcí ovládat a udělat, ale ve skutečnosti ve většině případů mají vše naučené strojově a netuší, co vlastně dělají, proč to dělají anebo jak to funguje. Domnívám se, že zatím ještě stále není ICT tolik atraktivní, aby se o něj děti sami chtěli něco dozvídat do hloubky. Druhou stranou mince jsou i učitelé ICT a technických předmětů, kteří často sami nevědí, jak svým žákům co nejatraktivnějším způsobem předat učivo. Mnohdy nám všem dochází nápady!

Vaše škola je jedna z mála středních škol v ČR, kde je možné studovat větev zaměřenou o IT. Jak jste k rozhodnutí větev otevřít došli a jaký je o ni zájem?

Náš pan ředitel, Ladislav Bartůška, je osvícený člověk a v technologiích vidí veliký potenciál. Je mu jasné, že dnešní doba je úzce spjatá s ICT a Moderními technologiemi a je potřeba na to ve školství aktivně zareagovat a to nejen na středních odborných školách, ale samozřejmě i na gymnáziích. Navíc, když už je naše gymnázium jazykové, programovací jazyky k tomu přeci také patří 😉 A v neposlední řadě.. Hodně věcí z ICT světa je stále ještě v angličtině. Díky tomu, že naši žáci dosahují v anglickém jazyce úrovně C1 (i vyšší), je pro ně i spousta věcí v ICT o to přirozenějších.

Zájem o ICT zaměření nicméně není tak velký, jak bychom si představovali. Není to jednoduché studium (hlavní příčinou nechtít studovat ICT bývá často i matematika).

Proč by se děti měly více zajímat o moderní technologie? Co jim práce v IT může z vašeho pohledu přinést?

Jednoduše – je v tom budoucnost a je to prostě super! Myslím, že by se každý člověk měl zabývat světem kolem sebe, zajímat se o to, co se kolem něj děje a moderní technologie jsou v dnešní době již naprostou samozřejmostí a součástí našeho života. Věřím, že je vždy lepší pouze nekonzumovat obsah, ale i něco vědět o tom, proč je obsah jaký je a jak by tento obsah mohl být ještě lepší. Moderní technologie nám dávají mnohé – od zaměření a lukrativní práce počínaje, po rozvoj umění, myšlení, zjednodušení práce a života, zlepšení výkonu ve sportu, .. ale také úzce souvisí se socializací a tím jak být s lidmi neustále v kontaktu, když nám to například čas anebo vzdálenost neumožňují. Osobně mám mnoho přátel mimo město i republiku, kde žiji. V dnešní době je tak skvělé moct jim kdykoliv v reálném čase napsat, zavolat anebo se s nimi alespoň digitálně vidět. To vše a mnohé další nám technologie přináší. A věřím, že práce v IT nám může přinést mnohem více od digitálních asistentů pro domácnost, osobní použití, lékařství až třeba po nové možnosti jak dalším, jiným pohledem chápat lidskou mysl – nakonec.. Umělá inteligence, která se stále ještě rodí, bude takové naše dítě, takový potomek člověka (i když možná trochu fantazíruji).

Jak se díváte na zájem děvčat o informační technologie? Proč jich je v IT málo a čím je motivovat?

U děvčat je to složité. Sama vím, jak pro mě bylo těžké studovat IT zaměření, dokonce i na VŠ jsem se setkala s názorem od jednoho (a podotýkám, že poměrně mladého) vyučujícího, který mi řekl, co jako dělám v IT zaměření a proč nejsem v kuchyni nebo nerodím děti! Domnívám se, že je obecně málo žen a vstřícných mužů v IT, kteří by ukazovali dívkám, že se není čeho bát, že to je vlastně docela super naskriptovat si stránky nebo nakreslit digitální obrázek či si opravit vlastní počítač. Že neexistuje nějaké omezení, proč by jim, protože to jsou holky, mělo automaticky IT jít hůř, než klukům. Ano, mohl by tu být předpoklad z dětství – holčičkám se automaticky dává panenka a hrají si na maminky, kdežto klukům stavebnice a hrají si na stavitele, vědce.. Tady mohou mít kluci trochu náskok, ale z vlastní zkušenosti učitelky ICT vím, že mnohé práce dívek jsou přínosnější už jen proto, že na danou věc mají úplně jiný pohled! Jinak jsou kvalitou srovnatelné, někdy kvalitnější. Podle mého je potřeba motivovat nejen holky, ale i kluky a to pak hlavně muže – aby se nebáli, že když nás ženy pustí k šroubováku, že jsou automaticky neschopní nebo menší muži. Každý by měl dělat to, co ho baví a v čem je dobrý a neřešit, jestli je holka nebo kluk. Myslím, že holky potřebují vidět, že holka – informatik není již žádná hříčka přírody, není to žádný „mimoň“, ale může to být normální, elegantní slečna, se zájmem o módu, klidně i maminka, která rozumí algoritmům, programování a ve volném čase místo vaření či šití staví doma pro děti 3D tiskárnu 🙂

Aby se ale tohle změnilo, podle mě to musí začít u učitelů (na ZŠ, SŠ ale i VŠ), kteří připravují děti/mladé lidi na budoucí život a změnit jejich pohled na svět, který je podle mého názoru teď mnohem barvitější a zajímavější! 🙂